Organizacja pozarządowa skutecznie realizuje swoje cele. Mijają miesiące lub lata, a wciąż wie o niej niewiele osób. Jak to zmienić? Angażując się w działania content marketingowe takie jak prowadzenie bloga NGO.
Coraz więcej osób chce angażować się we wspieranie organizacji pozarządowych. Z drugiej strony rośnie jednak także społeczna nieufność do wspomagania inicjatyw, których wiarygodność budzi wątpliwości. To zamknięte koło szczególnie dla niewielkich NGOs, które dopiero budują świadomość społeczną i nie są jeszcze szeroko znane. Warto zastanowić się, jak z niego wyjść oraz pozyskać nowych darczyńców i partnerów. Jednym z rozwiązań jest prowadzenie bloga organizacji. Dlaczego warto podjąć się tego wyzwania?

Większa świadomość społeczna
Prowadzenie bloga organizacji, podobnie jak inne działania z zakresu content marketingu i SEO, przekłada się na lepszą widoczność strony w wyszukiwarce. W przeciwieństwie do wielu pozostałych form promocji z tego zakresu nie wymaga jednak zaangażowania profesjonalistów. Przedstawiciele NGO mogą prowadzić bloga we własnym zakresie, co dodatkowo zwiększa wiarygodność organizacji i świadomość jej działań w oczach darczyńców. Na blogu można przekazać dużo więcej treści niż na stronie internetowej i to właśnie te informacje naprawdę interesują czytelników. Jak prowadzić bloga fundacji lub innej organizacji pozarządowej, żeby przyciągać jak największe zainteresowanie? Najlepszy sposób to dzielenie się wiedzą, ciekawostkami i aktualnościami z obszaru swojej działalności. Dzięki wysokiej jakości treściom publikowanym na blogu potencjalni darczyńcy mogą dowiedzieć się więcej o działaniach NGO i przekonać się, dlaczego faktycznie warto ją wspierać. Kluczowe jest także rozwianie ewentualnych wątpliwości i zyskanie pewności, że to właśnie konkretna fundacja czy stowarzyszenie zasługują na pomoc.

Wyższa pozycja w Google
Prowadzenie bloga fundacji lub innej organizacji pozarządowej korzystnie wpływa również na budowanie pozycji w wyszukiwarce. Nie jest tajemnicą, że im wyższa pozycja w Google, tym większe możliwości przyciągnięcia osób zainteresowanych działaniem organizacji, a finalnie wspieraniem jej finansowo. Warto więc zadbać o to, by strona znajdowała się w wyszukiwarce jak najwyżej. Dlaczego? Badania pokazują, że jedynie 9% osób korzystających z wyszukiwarki dociera na sam dół pierwszej strony wyników[1]. Pozycja na kolejnych stronach to zatem nikła szansa na to, że internauta odwiedzi witrynę. Jak zatem doprowadzić do tego, by strona www organizacji znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania? Prowadząc bloga, można samodzielnie zwiększyć potencjał SEO strony internetowej. Ważne, by w treści artykułów umieszczać określenia (tzw. słowa kluczowe), które potencjalni darczyńcy mogliby wpisać w Google. Przykładowo fundacja działająca na rzecz zwierząt może używać fraz takich jak na choćby „Jak pomagać dzikim zwierzętom?”. Warto ustalić, jakie zapytania mogą umieszczać w wyszukiwarce potencjalni darczyńcy i używać tych określeń w naturalny, odpowiednio rozmieszczony sposób. Więcej na ten temat dowiesz się z tego artykułu. Prowadzenie bloga NGO korzystnie wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce również dlatego, że internauci chętnie dzielą się wysokiej jakości treścią, linkując do bloga NGO na swoich blogach lub w mediach społecznościowych. To dodatkowo wzmacnia potencjał SEO, a przy okazji buduje większą świadomość społeczną. Ponadto wyszukiwarka lepiej pozycjonuje strony, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Witryny, na których od dawna znajdują się te same informacje, są gorzej traktowane przez Google niż te, na której często pojawiają się aktualizacje. Dla wyszukiwarki to jasna informacja: strona się rozwija, generuje ruch i warto pokazywać ją wyżej w wynikach.

Kreowanie wizerunku eksperta
Organizacje pozarządowe, w zależności od obszaru, w którym działają, mają szansę stać się cenionymi ekspertami w swojej „branży”. Są nie tylko teoretykami, lecz także praktykami, dysponują fachową wiedzą i znają sposoby na realne rozwiązanie palących problemów ze względu na swoje doświadczenie. Poprzez publikację artykułów na blogu organizacje pozarządowe mają szansę podzielić się swoją wiedzą na szerszym forum i zyskać wizerunek specjalisty w danym obszarze. Efekt to większa wiarygodność w oczach potencjalnych drobnych darczyńców, a także większe zainteresowanie dużych podmiotów działających charytatywnie czy mediów. Te ostatnie trudno przecenić – wypowiedzi dla stacji telewizyjnych, prasy, mediów internetowych lub innych to kolejna okazja, by zwiększyć świadomość na temat danej organizacji, która może bezpośrednio przełożyć się na korzyści finansowe NGO. Większy ruch na stronie sprzyja także powstawaniu społeczności skupionej wokół fundacji. Powodów, by prowadzić bloga NGO, jest więc naprawdę sporo, a korzyści zazębiają się na wielu płaszczyznach.
[1] BackLinko (2020) How People Use Google Search
(New User Behavior Study) Źródło: https://backlinko.com/google-user-behavior (data dostępu: 3.12.2020 r.)
Źródła zdjęć:
Pingback:3 proste sposoby, by zwiększyć widoczność NGO w Internecie – ObywateleUE.pl – Europejska Blogosfera Obywatelska