Coraz więcej polskich firm decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie poza rodzimym rynkiem. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, planując e-sprzedaż w innych krajach Unii Europejskiej oraz jak pozyskać klientów na nowych rynkach.

Internetowa sprzedaż za granicę – na co zwrócić uwagę?

Polska firma, która zamierza rozpocząć e-sprzedaż w innych krajach Unii Europejskiej, powinna wziąć pod uwagę realia na rynku, na który przedsiębiorstwo planuje ekspansję. Warto zacząć od badania konkurencji i sprawdzenia, ile sklepów internetowych oferuje podobne produkty. Dobrze też zweryfikować, czy tego rodzaju oferta cieszy się popularnością, a co za tym idzie, czy na zagranicznym rynku jest przestrzeń na kolejny prosperujący z sukcesem e-sklep. Warto też wiedzieć, że popularność zakupów online różni się w zależności od danego kraju UE. Nie bez przyczyny najwięcej polskich firm sprzedaje swoje produkty online w Niemczech czy Francji  ̶  to właśnie w tych krajach konsumenci najchętniej robią zakupy przez Internet. Inaczej sytuacja przedstawia się na przykład w Danii czy Holandii, co nie zmienia faktu, że to analiza rynku w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa powinna być decydującym czynnikiem. Ponadto planując sprzedaż zagranicę online do innych krajów Unii Europejskiej, należy zapoznać się z przepisami obowiązującymi w danym kraju, które dotyczą obszaru e-commerce. Niezwykle istotne jest także przemyślenie aspektów związanych z logistyką – tania i sprawna przesyłka oraz  jej dostępność w kraju docelowym jest jedną z kluczowych kwestii.

Tłumaczenie e-sklepu na wagę złota

źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/czas-wolny-dotykac-ekran-ekran-dotykowy-6335/

Badania zachowań konsumentów e-commerce mówią jasno: aż 75% użytkowników nie jest skłonnych do podjęcia decyzji o zakupie, jeśli opis produktowy nie jest dostępny w ich języku[1]. Planując rozpoczęcie sprzedaży internetowej w innych krajach UE, warto więc zadbać o profesjonalne tłumaczenie e-sklepu. Jeszcze korzystniejszym rozwiązaniem jest lokalizacja treści, która pozwala na lepsze osadzenie jej w kontekście kulturowym danego kraju. Wiele sklepów internetowych decyduje się na tłumaczenie opisów produktowych i innych treści na język angielski. To dobry początek, jednak wciąż za mało. Jak pokazują badania, dla aż 70% użytkowników Internetu angielski nie jest językiem ojczystym[2]. Profesjonalne usługi lokalizacji treści to inwestycja, która szybko się zwróci. Nie można zastąpić jej tłumaczeniem automatycznym przy użyciu translatorów. Nienaturalne tłumaczenie opisów produktów czy informacji o firmie to szybka droga do utraty wiarygodności w oczach potencjalnego klienta już na starcie.

Przemyślany wybór platformy e-commerce

Sprzedaż online w innych krajach Unii Europejskiej warto zaplanować też od strony technicznej. To przede wszystkim sprawne oprogramowanie e-commerce, które pozwoli między innymi na integrację z portalami aukcyjnymi. Zaawansowane systemy na bieżąco aktualizują oferty na tego rodzaju portalach z uwzględnieniem dostępności produktów. Ponadto odpowiednie oprogramowanie umożliwia sprawniejszą obsługę klienta. Wiele aspektów można zautomatyzować i skorzystać z rozwiązań przeznaczonych dla danego języka. Dotyczy to na przykład zwrotów czy reklamacji. Wybór odpowiedniego systemu e-commerce to również możliwość przyjmowania płatności w wielu walutach oraz tych obsługiwanych choćby przez PayPal czy inne rozwiązania popularne w kraju, w którym firma planuje rozpocząć e-sprzedaż.

Skuteczna promocja na nowym rynku sprzedaży

Dobrze przygotowany e-sklep to dopiero wstęp do satysfakcjonującej sprzedaży online za granicą. Planując rozszerzenie ekspansji na inne rynki UE, warto zaplanować szereg działań promocyjnych, które zwiększą świadomość klientów na temat istnienia sklepu internetowego. Warto wiedzieć, że każdy kraj ma swoją specyfikę, jeśli chodzi o promocję online. Dlatego dobrym kierunkiem może być współpraca z agencją marketingową z kraju, w którym przedsiębiorstwo planuje rozpoczęcie sprzedaży. Wśród działań promocyjnych warto uwzględnić między innymi działalność w mediach społecznościowych, content marketing, e-mail marketing czy SEO.

źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/rece-ludzie-kawa-kubek-3184292/

[1] Źródło: Entrepreneur Europe (2014) A World of Customers Is Waiting to Read Your Website in Their Language https://www.entrepreneur.com/article/237082

[1] Ibidem