Top 10 polskich marek, które odniosły międzynarodowy sukces (ranking subiektywny)

0

Dobre, bo polskie. Decyzje zakupowe Polaków zmieniają się dość szybko. Jeszcze 20-30 lat temu wybieraliśmy to, co zagraniczne. Zapewne leczyliśmy kompleksy i chcieliśmy poczuć „powiew luksusu”. Łatwo dawaliśmy nabrać się na nachalny, emocjonalny marketing, nie bacząc na faktyczną jakość produktu. To się jednak diametralnie już zmieniło. Obecnie triumfy świeci polski asortyment. Konsumenci są świadomi, stać ich na jakość, jednak są również racjonalni i nie lubią przepłacać za podobny produkt. Chcą wspierać polskich przedsiębiorców, zdają sobie sprawę z negatywnego wpływu transportu na środowisko, stąd coraz bardziej popularne także trendy zakupów lokalnych. Konsumentom na sercu leży także, w jakich warunkach żyją zwierzęta, od których pozyskuje się np. jajka czy produkty mleczne i bez wahania gotowi są zapłacić więcej za produkt wyprodukowany zgodnie w filozofia eko1. Przyjrzyjmy się dziesięciu polskim markom, które są lubiane nie tylko w kraju, ale i odniosły międzynarodowy sukces.

INGLOT

Hit hitów. Polska firma produkująca kosmetyki kolorowe, założona w 1983 r. w Przemyślu przez nieżyjącego już Wojciecha Inglota. Swoje sklepy stacjonarne, a jest to ponad 800 salonów, posiada dosłownie na całym świecie, w tym np. w prestiżowym Caesars Palace w Las Vegas czy Mall of Emirates w Dubaju. Siłą marki jest, oczywiście poza doskonałymi sprzedawcami i wypracowanymi relacjami biznesowymi, bardzo dobra jakoś w rozsądnej cenie, dobry skład produktów, fantastyczna i bogata paleta barw i odpowiadanie w swoich kolekcjach na światowe trendy makijażowe.

LLP

Jedni kochają, inni nienawidzą. Nie da się jednak ukryć, że właściciel marek takich jak Reserved, Hous, Cropp, Mohito i Sinsay jest gigantem. Pochodząca z Gdańska firma posiada już 1700 sklepów w 25 krajach. Tworzy kolekcje przeznaczone raczej dla młodszych odbiorców, wpisujące się w aktualną, swobodną, zachodnią modę. Cena jest atrakcyjna, jakość może nie jest rewelacyjna, ale nie różni się od konkurencji z podobnego segmentu, np. H&M. Ot pospolite, przypadające wielu do gustu ubrania sezonowe.

Caprice

Marka obuwnicza z Poznania. W Polsce nie jest bardzo znana, a to z powodu specyficznego modelu dystrybucji – marka nie posiada własnych salonów firmowych, a swój asortyment sprzedaje dzięki sieci partnerów, np. sklepów internetowych (eobuwie), stacjonarnej sieci sklepów obuwniczych Aligator, a na rynek niemiecki np. poprzez telezakupy. Główną przewagą konkurencyjną Caprise jest położenie nacisku na zdrowie stopy i wygodę. Aby to osiągnąć, buty wytwarzane są z najwyższej jakości naturalnych materiałów i posiadają wyprofilowanie niemalże ortopedyczne. Marka jest nieco droższa, ale to i tak świetna relacja ceny do jakości.

SOLARIS

Czy na wakacjach poruszasz się transportem miejskim? Jeśli tak, koniecznie zwróć uwagę, jakiej firmy jest autobus, którym jedziesz. Ogromne szanse, że będzie to Solaris. Ten pochodzący z Bolechowo-Osiedle w województwie wielkopolskim producent autobusów miejskich, trolejbusów czy tramwajów, to prawdziwy światowy potentat. Autobusy Solaris jeżdżą w Atenach, na Krecie, we

włoskim regionie Lacjum, Berlinie, Dubaju czy Mediolanie. Firma systematycznie zwycięża również w rankingach jakości. W 2018 r. właściciele sprzedali firmę hiszpańskiej spółce CAF.

PESA

Bydgoska firma produkującą głównie tramwaje i pociągi spalinowe (popularny w Polsce Dart, okrzyknięty polskim Pendolino), które jeżdżą już m.in. w: Polsce, Niemczech, Czechach, Rosji czy Węgrzech.

InPost

Chyba już nikt nie wyobraża sobie życia bez paczkomatów InPostu. Szczególnie teraz, w czasach pandemii, są one rewelacyjnych rozwiązaniem. Firma każdego dnia przesyła tysiące paczek, a niezwykle wygodny, nieuzależniony od kuriera, prosty sposób obsługi paczkomatu podbił serca użytkowników nie tylko na rynku polskim, ale i w Wielkiej Brytanii i Włoszech. Ostatnio pojawiły się informacje o wystawieniu krakowskiej firmy na sprzedaż.

Drutex

Przewrotna nazwa producenta m. in. okien i drzwi. To dlatego, że w początkowym okresie przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją drutów, gwoździ i dachówek. Około 50% produkcji trafia na eksport, głównie do naszego zachodniego sąsiada.

Mokate

Mimo rosnącej popularności rynku kawowego w obszarze picia kawy z ekspresu w głównie sieciowych kawiarniach, produkty instant firmy Mokate wciąż są bardzo popularne. Prawdopodobnie dzięki temu, że klienci kaw instant i kaw kawiarnianych zaparzanych z ekspresu, to inna grupa docelowa. Firma została założona w 1990 r. w Ustroniu przez Kazimierza i Teresę Mokryszów, od których przedsiębiorstwo wzięło swoją nazwę. Mokate słynie głównie z cappucciono w proszku, bez którego nie odbyły się chyba żadne imieniny w latach 90., ale w swoim portfolio posiada też herbaty, śmietanki do kawy, kawy ziarniste, miksy kawowe instant, kawy rozpuszczalne, a nawet ciastka.

CD Projekt Red

Jest i coś dla fanów gier. CD Projekt – twórca znanego na całym świecie „Widźmina”. Obecnie, po kilkukrotnym przełożeniu premiery Cyberpunk 2077, czekamy na 10 grudnia 2020 r. i trzymamy kciuki, ponieważ produkcja gry kosztowała – jak do tej pory – przeszło 500 milionów złotych!

CCC

Polski lider w produkcji i sprzedaży obuwia gdzieś w segmencie od ekonomicznego do value for money. Sprzedaje swoje produkty w 14 krajach. Od 2016 r. Grupa CCC jest głównym udziałowcem eobuwie.pl – najpopularniejszego polskiego internetowego sklepu obuwniczego.

Jak Ci się podobał artykuł?
Skomentuj

Strona wykorzystuje pliki cookies.

Informujemy, że stosujemy pliki cookies – w celach statystycznych, reklamowych oraz przystosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Są one zapisywane w Państwa urządzeniu końcowym. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Więcej informacji na ten temat – Polityka Prywatności.